Jaromír Chaloupka, Audit Manager APOGEO GROUP: Auditor nemá nikdy čas na nudu

19.7.2021

picture

Související služby

Auditorské služby

Zpět na výpis

V dnešním rozhovoru s naším Audit Managerem Vám umožníme nahlédnout pod pokličku auditních služeb v naší skupině. Zajímá Vás, jak vypadá běžný pracovní den auditora, jestli se auditoři nudí v létě a proč je vlastně dobré mít účetní závěrku ověřenou auditorem? Pak si rozhodně přečtěte níže uvedený rozhovor.

Jardo, v poradenské skupině APOGEO GROUP působíte již téměř 7 let, Vaše praxe v auditu pak čítá již 13 let. Ve skupině jste se vypracoval ze Senior Audit Consultanta na pozici Audit Managera, kterou zastáváte již 5 let. Řekněte mi na úvod, jak vypadá Váš pracovní den.

Většinu pracovního dne telefonuji, odpovídám na e-maily nebo debatuji s kolegy o stavu zakázek či problematických bodech, ke kterým je zapotřebí zaujmout nějaké stanovisko. A také se často potkávám s klienty, což považuji za základ auditorských služeb vůbec. Je to takový neustálý kolotoč, který nikdy nekončí.

To zní skutečně trochu hekticky. Co Vás tedy nejvíce baví na Vaší práci?

Je to jednoznačně potkávání se s klienty a každodenní komunikace s lidmi. A také ta úžasná rozmanitost. Každodenní stereotyp tady neexistuje. Pokud by někdo hledal stereotypní práci, může dělat účetního. Audit je neustálá jízda vždy nových zkušeností a nenadálých situací.

A jak byste nám popsal jeden den auditora přímo na auditorské zakázce u klienta?

Pokud se jedná o první den auditu, je důležité začít úvodním jednáním, kdy se domluvíme, jakým způsobem bude audit na místě probíhat, s kým se potřebujeme během týdne potkat, co je pro nás s ohledem na naše práce prioritní apod. Poté manažer nebo senior consultant rozdělí úkoly a následně se každý věnuje svým přiděleným oblastem. U klienta většinou býváme celý pracovní týden. Každý den je potom o sběru dat a informací, práci s excelem, zevrubném popisu našich prací a samozřejmě neustálé komunikaci s účetním týmem, finančním ředitelem, či osobami, které jsou zodpovědné za ostatní klíčové procesy ve firmě. U výrobních firem to je například ředitel výroby, ředitel nákupního oddělení atd. Na konci týdne poté proběhne závěrečné jednání, kde probíráme s klientem veškerá naše zjištění a diskutujeme ukončení auditorských prací.

To skoro vypadá, že nestačí znát pouze účetní předpisy, ale člověk by měl mít přesah i do jiných oborů, například psychologieJ?

Je to přesně tak. Audit není jen o číslech a účetnictví. To je mylná představa. Abychom mohli v našem výroku deklarovat, že účetní závěrka podává věrný a poctivý obraz, musíme pochopitelně znát i procesy ve společnosti, umět si představit, jak funguje model podnikání dané účetní jednotky, identifikovat klíčové osoby. Nebytné je také získat jistotu o tom, že společnost bude fungovat minimálně další účetní období apod. A s tou psychologií si se trefila. Každá zakázka je jiná a je to také lidmi, se kterými u klienta spolupracujeme. S každou účetní, finančním ředitelem či majitelem vedeme jednání za jediným účelem – získat dostatečné množství podkladů, komunikovat naše zjištění a prezentovat výsledky auditu včetně zprávy auditora. Avšak pokaždé je ta cesta jiná. Každý člověk je jedinečný, pokaždé funguje jinak komunikace. Setkáváme se s různými situacemi, které je zapotřebí řešit atd. Někdy je to náročné, ale o to zajímavější. Tyto situace většinou nastávají u nových klientů. U dlouhodobých zakázek nás většinou již tolik překvapení nečeká, protože klíčové osoby již známe.

To vypadá, že práce v auditu je poměrně náročná. Často slýchávám, že se vlastně jedná o sezónní práci a minimálně přes léto mají auditoři dost času na odpočinek. Je to pravda?

Rozhodně ne. Je pravdou, že audity společností s účetním obdobím, které kopíruje kalendářní rok, musí být uzavřeny do 30. června. Existují však společnosti, které mohou využít hospodářského roku, takže tam se potom termíny posouvají. Nesmíš zapomenout také na to, že u některých klientů provádíme audity konsolidovaných účetních závěrek, a ty se zpracovávají v druhé polovině roku. A co teprve přeměny obchodních společností, kde zpracováváme nebo auditujeme zahajovací rozvahy. Pak existují různé prověrky, due diligence či forenzní audity. Na nudu opravdu není čas nikdy.

Když to tak slyším, stíháte si vůbec vybrat dovolenou?

To ano. Přeci jenom jsou měsíce, kdy je samozřejmě pořád co dělat, ale jedná se o klidnější období. Jedná se například o srpen či prosinec. To většinou dovolenou čerpám. Ale bych na 14 dní úplně zahodil telefon a notebook? To se mi ještě nepodařilo. Vyřídit sem tam telefonát či odpovědět na e-mail se dá i z dovolené.

Co jsou z Vašeho pohledu klíčové vlastnosti, které by měl mít každý auditor? Je to spíše odborná erudice či nějaké soft skills?

Auditora samozřejmě nemůže dělat člověk bez určitého stupně odborných znalostí, ale ty lze postupně získat. Každý musí nějak začít a je jasné, že asistent auditora nebude první den v profesi sypat z rukávu výpočet odložené daně, odpisování dlouhodobého majetku apod. Tyto věci se ale můžete snadno naučit. Pro mě jsou zásadní soft skills, jako například komunikační dovednosti, cílevědomost, pracovitost a odhodlání. Pokud tyto vlastnosti někdo má, je vysoce pravděpodobné, že bude dobrým auditorem. Ale to platí pro každý obor.

Říká Jaromír Chaloupka, náš Audit Manager. Jardo, děkuji Vám za zajímavý rozhovor a přeji hezké léto.

Autor
Ing. Lucie Purchartová Marketing Manager
Na tomto webu používáme soubory cookies, abychom mohli zajistit jeho plnou funkčnost, analyzovat návštěvnost a případně přizpůsobit vhodně obsah a reklamu konkrétním uživatelům. Veškeré takto získané informace zpracováváme v souladu s dokumentem Prohlášení o ochraně osobních údajů.