Digitální daň bude nekontrolovatelná a nevymahatelná. Stát nebude vědět, od koho peníze vybrat, tvrdí experti

4.2.2020

picture

Související služby

Daňové poradenství

Zpět na výpis

Vláda potřebuje nové zdroje na rostoucí státní výdaje. Jedním z nich má být digitální daň, která na velké internetové firmy dopadne ještě letos. Sedmiprocentní sazba, rekordní mezi evropskými zeměmi, má od příštího roku přinášet do rozpočtu 3,8 miliardy korun. Oslovení experti však upozorňují, že stát nebude mít dostatečné nástroje na správný výběr této daně. A z ní se tak stane spíše dobrovolný příspěvek internetových gigantů do českého rozpočtu za umísťování cílené reklamy na webech, zpoplatněné služby na sociálních sítích nebo prodej dat o chování uživatelů.

Kriticky k možnosti vybírat tuto daň se vyjadřuje i expert na daňovou politiku ve společnosti APOGEO Martin Bortlík, který byl sám ještě před několika týdny ředitelem Specializovaného finančního úřadu, jenž bude tuto daň vybírat. Upozorňuje, že zatím neexistuje ani seznam firem, které splňují podmínku pro placení digitální daně - celosvětový obrat 750 milionů eur (18,9 miliardy korun) ročně, z toho 100 milionů korun v Česku.

"Pokud firma, která v uplynulém roce splnila tyto podmínky, v dalším roce utrží na digitální reklamě pět milionů korun, musí se zaregistrovat k placení digitální daně. Jak to ale finanční správa zjistí?" popsal Bortlík.

Problém je v tom, že internet nezná hranice. Podle Bortlíka stát nezjistí, že se reklama například polské firmy zaplacená u amerického dodavatele reklamy zobrazila českému uživateli, a proto by za ni měla skončit daň v českém rozpočtu. 1,5 mld. korun by letos měla digitální daň přinést do státního rozpočtu. V příštích letech se očekává přínos 3,8 miliardy.

Podobně hovoří další oslovení experti. "Digitální daň má ve skutečnosti podobu dobrovolného příspěvku. Rozhodně bude nekontrolovatelná a zpravidla bude i nevymahatelná," uvedla bývalá náměstkyně na ministerstvu financí a daňová poradkyně Simona Hornochová.

Ministerstvo financí přiznalo, že nemá seznam firem, kterých by se daň měla týkat. Při jejím vymáhání hodlá využít zákon o mezinárodní pomoci. "Lze očekávat, že bude docházet zejména k výměně informací mezi evropskými státy," uvedla mluvčí ministerstva Anna Fuksová.

To ale podle daňového poradce Jiřího Nesrovnala může být vzhledem ke zdlouhavému průběhu časově náročné. "Už jsme upozorňovali na to, že vymáhání daně u nadnárodních společností bude komplikovanější," řekl Nesrovnal. Je proto podle něj důležité, že digitální daň nedopadne na české společnosti, které už v tuzemsku řádně platí daně - především proto, že žádná nedosahuje celosvětového obratu 750 milionů eur ročně -, a není důvod na ně uvalovat ještě sedmiprocentní sazbu z tržeb za reklamu nebo další digitální služby.

Také on připouští, že pokud velké digitální firmy odevzdají z titulu této daně do státního rozpočtu částku odpovídající předpokladu MF, může být riziko kontroly či restrikcí ze strany finanční správy poměrně malé.

Zatím se hovoří o čtyřech velkých firmách, na které nová daňová povinnost dopadne: Google, Facebook, Apple a Amazon. HN se snažily zjistit, do jaké míry budou velké firmy ochotny předávat české straně informace o svých klientech, ze kterých by se dala přesně spočítat digitální daň. "K tomuto tématu vám vyjádření neposkytnu," uvedla mluvčí společnosti Google pro Česko a Slovensko Alžběta Houzarová.

Původně měla daň vynášet odhadem pět miliard ročně. V listopadu ale vláda přišla s návrhem, aby nová povinnost nedopadla na firmy, u nichž činí podíl digitálních služeb méně než deset procent ze všech jejich aktivit v Evropské unii. Od příštího roku má tak sazba přinášet do rozpočtu 3,8 miliardy korun.

Z digitální daně se stalo mezinárodní téma. Americký prezident Donald Trump před dvěma týdny pohrozil obchodními cly, pokud Česko a evropské země zdaní americké digitální firmy. V návaznosti na to v pátek čeští exportéři požádali premiéra Andreje Babiše o změnu návrhu digitální daně tak, aby nenarušila obchodní vztahy s USA.

Pro novináře

Na tomto webu používáme soubory cookies, abychom mohli zajistit jeho plnou funkčnost, analyzovat návštěvnost a případně přizpůsobit vhodně obsah a reklamu konkrétním uživatelům. Veškeré takto získané informace zpracováváme v souladu s dokumentem Prohlášení o ochraně osobních údajů.