Home office: Dočasné řešení, nebo nový styl práce?

7.5.2020

picture

Zpět na výpis

Home office, ještě nedávno jeden ze zaměstnaneckých benefitů, se ze dne na den stal pro mnoho firem nezbytností umožňující udržet v chodu rozjetý byznys. Je ale zároveň tvrdou zkouškou pro obě strany, zaměstnavatele i zaměstnance.

„Pokud manažeři dobře nezvládali řízení za běžného provozu a týmy nefungovaly, jak by měly, v režimu home office se to nemilosrdně projeví,“ říká Josef Jaroš, většinový vlastník české poradenské skupiny Apogeo.

Ze stovky odborníků, kteří ve společnosti pracují, využíval v prvních týdnech nouzového režimu kanceláře v pražském Karlíně jen málokdo. Klientů, pro které Apogeo zpracovává účetní, mzdovou a daňovou agendu, připravuje znalecké posudky, poskytuje auditorské služby nebo transakční poradenství, neustále přibývá vzhledem k rostoucí popularitě outsourcingu. Nesmějí však poznat žádný rozdíl.

„Sami jsme si při této příležitosti zopakovali základní pravidla, kterými se musí home office řídit, abychom nezanedbali žádný z důležitých aspektů,“ přiznává Tereza Svatošová, payroll manager Apogeo Group, a dodává: „Režim home office máme dlouhodobě definovaný a samozřejmě i formálně upravený formou interní směrnice.“

Do práce jen občas

Podle průzkumu, který pro personální společnost Předvýběr.CZ uskutečnila agentura STEM/MARK, teď 16 % lidí pracuje jen z domova, dalších 19 % střídá home office s občasným docházením do zaměstnání.

„Hodně nás to zajímalo, protože obecně mezi zaměstnavateli panuje rozporuplný postoj k práci z domova. Je to žádaný benefit, ale firmy se často bojí, že lidé doma moc nepracují. Průzkum ale ukázal, že tomu tak není, což je dobrá zpráva pro budoucí větší využívání,“ říká František Boudný, ředitel Předvýběru.CZ.

Z množiny lidí, kteří aktuálně pracují z domova, mohlo před koronavirovou krizí využívat home office neomezeně jen 22 % dotázaných, dalších 26 % občas a devět procent jen výjimečně (například při onemocnění dětí). Naopak čtyřicet procent lidí home office nemohlo využívat vůbec.

Krize nabídla příležitost

Podle Barbory Wachtlové z pražské Green Fox Academy musela v nových podmínkách řada firem urychlit digitalizaci. Pro některé obory ale tento systém fungování nebyl žádnou novinkou. Nejvíce flexibilní je v tomto ohledu zejména IT obor, kde byla práce z domu běžnou i před pandemií.

Odborníci nyní očekávají, že po odeznění krize se trend práce z domu u IT profesí ještě navýší a další obory jej budou následovat.

„Stávající krize paralyzovala všechny segmenty byznysu. Intenzivně to vnímáme a řešíme i my jako vzdělávací instituce,“ uvádí Wachtlová. „Na druhou stranu zde ale vznikla zajímavá příležitost pro firmy vyzkoušet se svými zaměstnanci práci na dálku prostřednictvím moderních technologií. Nečekaně se otevřely nové cesty fungování, a to i v produktivitě. Podle posledních průzkumů vyplývá, že až 70 % zaměstnanců se cítí při práci z domu produktivnější a soustředěnější než v kanceláři, což může být pro zaměstnavatele rozhodně zajímavý ukazatel, který by měli ve vztahu k home office zohlednit,“ uzavírá Wachtlová.

Pro novináře

Na tomto webu používáme soubory cookies, abychom mohli zajistit jeho plnou funkčnost, analyzovat návštěvnost a případně přizpůsobit vhodně obsah a reklamu konkrétním uživatelům. Veškeré takto získané informace zpracováváme v souladu s dokumentem Prohlášení o ochraně osobních údajů.